18 juli 2020 |  Helg

Österlens guldklimpar och diabetes

Dagen vi spenderade i Simrishamn var det sommar. Den känslan att gå runt bland alla små fina hur och blommor var något helt fantastiskt!

På kvällen hittade vi en restaurang som heter Gården och har ni möjlighet så kan jag varmt rekommendera det. Vi satt på deras innergård som var helt magisk. Vi började med att ta in lite chark!

Jag fick även glutenfritt bröd till allt gott och ja, det var en dröm

Jag får så mycket frågor kring kolhydrater, pizza, enheter insulin osv och ja, det kan vara lite klurigt att veta. Jag utgår alltid från blodsockret jag har och doserar ungefär som en ”vanlig” måltid (dvs kolhydrater, fett, protein). Därefter får jag tänka hur hungrig jag är, om jag kommer äta hela pizzan, eller halva osv. Sen är det bra att hålla koll någon stund efteråt om det finns en tendens att blodsockret höjs. Då kan jag behöva en liten korrigering.

Innan vi åkte vidare mot vårt nästa stopp tog vi en kaffe precis med utsikt över Simrishamn hamn. Lyxigt!

För vårt nästa stopp var Kåseberga och se de kända stenar som finns där. Jag tror också att jag influerat min brorsa att ta selfie, haha!

Jag och brorsan!

Efter en promenad i solen åt vi lunch, också vid vattnet i solen. Rökt makrill och deras hemmagjorda potatismos. Nej men det var så gott. En kul anekdot var att tjejen som tog vår beställning hade en sensor på armen. Känns alltid som jag vill säga något som att vi är vänner. Gjorde inte det men det är något med att se att andra har ”samma” sjukdom som en själv.

Efter ett kort stopp i Ystad hamnade vi till slut vid vår slutdestination. Abbekås!

Vi bodde här och det är ett väldigt mysigt hotell!

Efter en rundtur i hamnen och vid vattnet så gjorde vi oss iordning för resans sista middag. Jag såg mig själv i spegeln och såg detta. Tyckte lite synd om mig själv men ändå tänkte jag att jag mår ändå, trots allt, väldigt bra.

Vi började i vanlig ordning med en charktallrik samt sardiner som bara smalt i munnen.

Jag tog sedan in deras fiskgryta som var himmelsk god! Ett väldigt gott vin till som jag vet finns på systembolaget som ska med all säkerhet handlas nu under nästa vecka!

Efter frukost i morse, packade vi bilen och åkte mot Norrköping. En lång och väldigt seg resa. Vi gjorde många stopp och jag fick dosera insulin titt som tätt pga många timmar stillasittande. Fick en paus hemma hos mamma och pappa innan vi åkte mot tågstationen.

Just nu sitter jag på tåget mot Stockholm igen. Ett väldigt flängande men efter en extremt bra resa runt Österlen mår jag väldigt bra. Ska i vanlig ordning tillbaka och byta plåstret och planera inför kommande samarbeten. Kul jobb med andra ord!

Tack för en helt underbar resa!