2 maj 2019 |  Mat

Florence

Nu tar vi oss en tillbaka blick mot Italien och när vi spenderade vårt dygn i Florence!

Då vi kom på kvällen bytte vi om (läs; jag) för att hasta oss ut i kvällssolen och för att se vad det fanns för utbud på restauranger! Min älskade familj! Så mycket kärlek till dom!

Florence är en stad som är så himla vacker. Det finns så mycket fina platser och miljöerna är som till för att kunna ta fina Instagram bilder, haha!

Vi hittade en trevlig restaurang mellan alla goa butiker och fick ett enormt sug efter en Valentino väska.. synd att det var sent på kvällen så det var inte öppet. Nåväl, förrätten blev en fräsch ugnsbakad aubergine, fänkål, creme fraîche och någon rostad paprika creme?! Väldigt god!

Pappa och jag har båda typ 1 diabetes och vi låg väldigt bra till båda två precis efter middagen! Dock sjönk jag som en sten efter min bläck-fisksallad och fick knapra lite dextrosol innan läggdags.

Morgonen började väldigt bra. Jag hittade ett ställe som enbart bakade och sålde glutenfritt! Alltså det var som att gå in i en dröm. Jag köpte med mig nybakat bröd vilket jag inte har ätit sen 17 år (!!!) tillbaka. Första gången jag äter nybakt färskt glutenfritt bröd.

Efter frukost tog vi oss ut i solskenet, gick en promenad bland mysiga gränder och långa backar vilket fick oss att bli sugna på en fika.

Efter en hel del promenader så hamnade vi i en stor park och mitt i parken låg det ett hus som hade uthyrning av rullskridskor, någon skola och en restaurang och baksidan av huset fick vi se detta! Hur trevligt! Dock blev det ingen mat för oss där och då men nästa gång!

Brorsan fick däremot agera fotograf i parken och ta lite snygga bilder!

Lunchen. Den ser väldigt tråkig ut och ja, den smakade som den ser ut på bilden. Jag var så satans hungrig att varenda liten smula på tallriken åts upp. Jag ska göra ett helt inlägg åt det här med gluten och att resa till bröd-landet Italien!

Kvällen däremot blev ännu bättre! Avslutningkvällen med familjen mitt på ett trevligt torg i Florence. Det kunde inte ha blivit bättre. Tiden mellan lunch och middagen bestod i att leta flyg hem då vårt flyg blev inställt pga SAS strejken. Men efter att vi hittat flyg från Venedig blev det en tidig kväll då vi var tvungna att ställa klockan super-tidigt för att hinna bila till Venedig. Lite otur men tur att vi hittade fyra stycken flygbiljetter tillbaka till Sverige!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

@saramoback

I was invited to hear about research on type 1 diabetes (and type 2 diabetes) this weekend.

As much as half of all cases, t1, are diagnosed in adulthood, and there is a need to understand the factors that contribute to the development of type 1 diabetes in adults. The lower heritability in adults suggests that environmental factors play a greater role in the development of the disease in adults than in children. They also highlighted the need for further research to identify environmental factors that contribute to type 1 diabetes in adults.

And, of course, lots of important information on how to make transplanted beta cells survive 💙
...

Someone told me that Diabetes is not a barrier but a different path that brings lessons on strength, resilience, and the significance of self care 💕
Over the years, with many lows and highs - I’ve learned to not expecting everything to be perfect all the time.